Hoe ben je bij Dockx Rental terecht gekomen?
Ik ben al vanaf mijn 21 jaar werkzaam binnen de autowereld. Eerst in een autoverhuurbedrijf en nadien in een bedrijf dat voorruiten vervangt. Dit laatste bedrijf werkte samen met Dockx Rental. Op een gegeven moment had ik vernomen dat Dockx op zoek was naar een Service Shop Manager voor het filiaal in Luik. Aangezien ik Dockx altijd vanuit mijn ooghoeken in de gaten hield, heb ik voor deze functie gesolliciteerd. Dockx Rental is een bedrijf dat me altijd geïnteresseerd heeft. Het leek me een leuke plaats om te werken omdat het een familiebedrijf is dat in Vlaanderen gevestigd is en door de opvallende belettering vielen de voertuigen mij ook altijd op. Het is een interessant en snel groeiend bedrijf, dat toch geen groot Europees concern is. In tegenstelling tot de andere Shop Managers werk ik als zelfstandige. Zo ben ik meteen als filiaalhouder kunnen starten in Luik.
Ondertussen werk je al heel wat jaar bij Dockx, hoe is je carrière verlopen?
Ik ben ondertussen 8,5 jaar werkzaam bij Dockx. Ik ben gestart als Service Shop Manager in het filiaal van Luik. Na verloop van tijd kreeg ik de vraag of ik het filiaal van Verviers er ook wou bijnemen. Dit heb ik gedaan, tot Dockx in 2021 de beslissing heeft genomen om deze shop te sluiten. Door mijn betrokkenheid, kwaliteiten en getoonde interesse om te blijven groeien, ben ik ondertussen Shop Manager van 3 Dockx Service Shops: Luik, Charleroi en Nijvel (op interim-basis). En vanaf januari zal ik nog verder groeien in mijn rol en word ik aangesteld als Regio Manager van onze shops in Wallonië. In deze nieuwe functie zal ik blijven inzetten om mijn teams in de juiste richting aan te sturen.
Hoe krijg je het voor elkaar om op drie verschillende plaatsen iedereen tegelijk aan te sturen?
Ik doe veel aan ‘leading by example’. Ik heb een team gecreëerd dat mijn manier van werken volgt. Een goede communicatie is hierbij enorm belangrijk. Ik sta vroeg op zodat ik bereikbaar ben van zodra de filialen de deuren openen. Ik vind het belangrijk om altijd beschikbaar te zijn en ondersteuning te kunnen bieden. Dit tot sluitingstijd. Ik ben graag volledig aanwezig. Hoe ik dit doe met drie filialen? Wanneer ik bijvoorbeeld in Nijvel ben, bel ik ’s ochtends in de auto al naar mijn medewerkers van Luik en Charleroi om samen te bespreken wat er die dag moet gebeuren. Doorheen de dag communiceren we veel via telefoon en e-mail om elkaar op de hoogte te houden van de vorderingen. Dus om te laten zien dat ik er ben en betrokken ben, zorg ik ervoor dat ik steeds goed bereikbaar ben en vragen beantwoord. Als het rustiger is, verdeel ik mijn tijd over de verschillende shops. Dan ga ik even langs, gewoon om te laten weten dat ik er ben voor het geval dat.
In mijn functie draait het erom dat ik beschikbaar ben en dat ik mijn medewerkers kan ondersteunen en begeleiden. Ik stel ook de procedures op die gevolgd moeten worden. Ik heb het geluk dat ik een goed team heb dat daarop inspeelt. Dit maakt het voor mij heel gemakkelijk om alles te beheren via een laptop en mobiele telefoon.
Daarnaast heb ik ook een zeer goede samenwerking met Joeri Dockx. Dat zorgt voor een goede en makkelijke communicatie. Waarbij ik ook op de hoogte gehouden word van belangrijke zaken en waar er veel wederzijds vertrouwen is. Dockx geef me veel vrijheid en er is veel ondersteuning. Dat is de kracht van een groeiende groep, van een familiestructuur. Het aanspreekbaar zijn en de constante dialoog.
Hoe ziet een dag er bij jou meestal uit?
Er zijn geen typische dagen bij Dockx. Ik moet altijd flexibel zijn en klanten en collega’s helpen waar nodig. Al start ik de dag met een vooropgestelde planning en to-do lijst, deze kan doorheen de dag meermaals veranderen. Flexibel zijn is de kern van mijn job.
Zoals al eerder vermeld, is de voornaamste taak het aansturen en ondersteunen van mijn team. Maar daarnaast help ik ook mee aan de balie, ontvang ik klanten, stel ik contracten op, doe ik de facturatie, volg ik klachten en schadegevallen op, help ik met de transfert planning … Ik kom zelf ook uit Luik en de mensen hier zijn heel vriendelijk. Soms hebben we klanten die vragen “Hé, is Marcel hier?” als een soort beleefdheidsbezoek. Ook dan moet je flexibel zijn. En dat is wat ik het liefste doe: anderen helpen en ondersteunen.
Van waar komt je passie om anderen te helpen?
Die heb ik van klein af meegekregen. Ik kom uit een familie zelfstandigen. Het is altijd mijn droom geweest om mensen de kans te geven om te werken en zich verder te ontwikkelen. Ik ben dan niet de baas die het salaris betaalt, maar ik selecteer, begeleid en leid het personeel wel op. Ik voel me trots wanneer één van mijn collega’s naar me toekomt om te vertellen dat hij zojuist het huurcontract van zijn appartement getekend heeft, of dat ze dankzij hun job op vakantie kunnen gaan. En dat is een mooi onderdeel van mijn job, anderen helpen groeien zodat ze een mooie start kunnen maken in het leven en verantwoordelijkheden op zich kunnen nemen.
Daarnaast is het ook heel leerrijk voor jezelf. Door klanten en collega’s te helpen, kom je veel interessante dingen te weten. Zo leerde ik onlangs tijdens een klantenbezoek dat snijbloemen tijdens de bezorging worden ingeslapen. Dat is een verhaal dat me zo intrigeerde dat ik dit van zodra ik ’s avonds thuis kwam verder verteld heb aan mijn familie. Het mooie aan de verhuursector is dat je in contact komt met alle lagen van de bevolking en alle soorten mensen zodat je altijd iets nieuw bijleert.
Hebben jullie bepaalde gewoontes tijdens het werk?
In Luik hebben we een nogal amusante gewoonte. Tijdens onze middagpauze sporten we samen. Ik speel American Football, net als twee andere collega’s. Stap per stap hebben we een kleine ‘sportschool’ opgezet in ons filiaal. Elke middag doen we daar een cross-fit en krachttraining. Wanneer ik in Luik ben, doen alle collega’s mee. Sommige klanten hebben onze installatie al gezien, en ze vinden dit leuk. Sport is eigenlijk heel vergelijkbaar met de professionele wereld: we steunen elkaar en motiveren elkaar om tot het uiterste te gaan. In Charleroi zijn ze wel een beetje jaloers. Paar collega’s in Charleroi zijn zo ook al gestart met sporten tijdens de lunch. Een goede gewoonte die de teamspirit alleen maar versterkt.
Wie is de ideale persoon om bij Dockx te komen werken?
Dat zijn mensen die ervan houden om klanten verder te helpen. Het is natuurlijk mooi meegenomen dat je geïnteresseerd bent in voertuigen maar aangezien wij een mobiliteitsoplossing aanbieden, moet je het vooral leuk vinden om oplossingen te zoeken voor problemen van klanten. Sommige klanten komen gewoon een auto huren, maar we krijgen ook specifieke of last-minute aanvragen. Dan moeten wij onze planning herbekijken en op zoek gaan naar beschikbare voertuigen. Staat er een voertuig in panne of zijn er betalingsproblemen, ook dan moeten wij op zoek gaan naar een oplossing. Dockx is de ideale werkgever voor diegene die tot het uiterste wil gaan om een perfecte klantenservice te bieden en ook van flexibiliteit houdt.
Bij Dockx, en ook in mijn team, zetten we heel hard in op een vriendelijke en familiale sfeer. Ondanks dat ik als Manager het team aanstuur, heeft iedereen inspraak en staan we open voor dialoog. Als ik bepaalde procedures opstel, luister ik altijd naar anderen omdat er zo nieuwe ideeën kunnen ontstaan. En dat is de sterkte van werken in een familiebedrijf.
Je hebt veel verantwoordelijkheden, hoe ontspan je je?
Ik heb niet de behoefte om mijn werk los te laten. Ik werk als zelfstandige en ben graag altijd bereikbaar. Ik ga vaak langs bij mijn collega’s omdat ik hen apprecieer en hen wil helpen. Maar dat weerhoudt me er niet van om vrije tijd met mijn gezin door te brengen. Ik doe ook veel aan sport, American Football. Dat helpt me om alle spanning los te laten. Maar ik hou ook van rustigere wandelingen in de natuur. Volgende zomer ga ik de GR20 in Corsica wandelen. Hiervoor ben ik al aan het trainen. Ik hou van dit soort uitdagingen. Hierdoor leer je jezelf beter kennen en kan je de uitdaging aangaan met je eigen grenzen.