Veilig rijden in de winter: tips & tricks

De winter is niet het meest geliefde seizoen van autochauffeurs: de wegen liggen er vaak (spek)glad bij, ’s ochtends is het ijskoud en moeten de beslagen ruiten schoongekrabd worden, en door het late licht is de zichtbaarheid beperkt. Ook regen of mist steken in dit seizoen heel vaak de kop op. Toch kan je als chauffeur verschillende tips ter harte nemen om het veiliger te maken.

“In de eerste plaats moet je ervoor zorgen dat je zichtbaar genoeg bent in het verkeer”, aldus Michiel Claus, teamleader fleet van Dockx Rental. “Let er bijvoorbeeld goed op dat alle verlichting optimaal werkt. Voor vrachtwagens en bestelwagens zijn extra reflectoren en/of reflecterende strips voorzien om de zichtbaarheid te verhogen.”

Begeef je als chauffeur niet op glad ijs

Dan is er de kwestie van gladheid op de baan. Dat zorgt voor risico’s op slippen, een langere remweg en het gevaar voor botsingen. “Het belangrijkste hier is defensief rijgedrag”, gaat Michiel verder. “En dat komt er vooral op neer om voldoende afstand te houden ten opzichte van je voorliggers en je snelheid te beperken.”

En wat dan met winterbanden? Zijn die een absolute must in het winterseizoen? “Winterbanden kunnen een hele hulp zijn”, beaamt Michiel. “De wegligging op een koud en glad wegdek is beter en de remafstand verkort aanzienlijk. Let wel: winterbanden worden niet standaard voorzien op al onze Dockx-wagens, maar op een percentage van het wagenpark en/of op vraag van de klant. Vaak gebeurt dit in functie van een skireis.”

 

Beter voorkomen dan genezen

Het blijft de moeder aller waarschuwingen: checken op voorhand, zodat je even later niet voor voldongen feiten komt te staan. Anders gezegd: beter voorkomen dan genezen. “Heb je een diesel, laat dan zeker de voorgloeiing van de motor zijn werk doen”, legt Michiel uit. “Wanneer het betreffende symbool op het dashboard (een geel krulletje, red.) verdwenen is, dan heeft de voorgloeiing zijn werk gedaan. Vermijd verder om te hoge toeren te maken met de motor als die nog onvoldoende warm is en vermijd absoluut snelle bochten en weinig afstand ten opzichte van de voorligger. Verder is de staat van de banden en diepte van het profiel ervan van levensbelang. Controleer ten slotte ook zeker of je verlichting correct werkt en de ruitenwissers niet versleten zijn.”

De grootste verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk niet bij de auto zelf, maar bij de chauffeur ervan. “Wees voorzichtig en rijd defensief op gladde en donkere wegen”, luidt dan ook de logische conclusie van onze teamleader fleet Michiel.