Welke taken worden er allemaal in jullie atelier uitgevoerd?
Carrosseriewerk is een heel proces dat bestaat uit verschillende fases. Zo heb ik 2 tot 3 medewerkers die voertuigen demonteren en terug monteren. Daarnaast zijn er 2 plaatwerkers die ervoor zorgen dat o.a. blutsen uit voertuigen gehaald worden en dat, indien deuren vervangen moeten worden, de nieuwe deuren ook terug passen in het voertuig. Dan zijn er de voorbereiders. Zij gaan het groffe werk van het plaatwerk verfijnen en de auto spuitklaar maken zodat de spuiter die in de juiste kleur kan zetten. De auto wordt daarna terug gemonteerd en gewassen. Er komt dus heel wat kijken bij autoschade herstellingen.
Jullie doen ook Smart Repair, kan je uitleggen wat dat is?
Ook de mogelijkheden en technieken binnen carrosserie blijven evolueren. Smart Repair is een alternatieve hersteltechniek die het mogelijk maakt om herstellingen heel lokaal uit te voeren. Met als grootste voordelen de lage kostprijs en de snelheid van het proces. Wanneer je bumper bijvoorbeeld beschadigd is door tegen een klein paaltje te rijden, is het niet nodig om de volledige bumper van je voertuig te demonteren en spuiten. Deze schade kan lokaal hersteld worden via allerhande technieken. Wat frequent voorkomt is bijvoorbeeld het uitdeuken zonder spuiten, via lijmtechnieken of eventueel zelfs inductie. De kostprijs ligt hierbij veel lager omdat je geen werkuren en producten nodig hebt voor het demonteren en het opnieuw spuiten van de volledige bumper. Ook bij grotere herstellingen passen we deze technieken toe. Als er bijvoorbeeld een grote deuk in een voertuig zit, kan het goed zijn dat we deze eerst al voorduwen zodat de impact van de deuk al kleiner wordt. Hierna is er dan nog wel een traditionele herstelling nodig, maar deze gecombineerde manier van werken heeft een grote impact op de kostprijs.
Dankzij deze techniek hebben we de zogezegde One Day Repair ingevoerd. Dit is een cabine die we hebben ingericht om een voertuig in te zetten en waarin één persoon alle werken aan dit voertuig uitvoert: demonteren, uitblutsen, … Alles is voorzien in deze cabine. Het voordeel hieraan is dat je heel efficiënt kan werken, er moeten geen voertuigen verplaatst worden. Dit kan je natuurlijk enkel doen met voertuigen die hiervoor in aanmerking komen. Als een hele flank weg is, is dat niet iets wat je in één dag kan herstellen. Bepaalde processen hebben tijd nodig en dat moet je ook respecteren.
Waarin verschillen jullie met andere concullega’s?
Carrosserie Markant is een familiebedrijf. We streven ernaar om transparant te communiceren met onze klanten én vooral ook met hen mee te denken. We gaan bij wijze van spreken door het vuur voor onze klant. De klant centraal zetten is voor ons echt een prioriteit. We behandelen hier niemand als een nummer. Het klinkt misschien stom, maar af en toe fungeren we ook als psycholoog. Wanneer mensen net een ongeluk hebben gehad, komen ze hier soms nog in shock toe. Je zou ervan verbaasd zijn hoeveel mensen nood hebben om tegen ons te ventileren. Een schadegeval is niet leuk, maar we proberen het zo aangenaam mogelijk te maken voor de klant. Het is niet vreemd voor ons om een klant te helpen bij de aangifte. Tegenwoordig is alles online en de oudere generatie heeft daar wel eens wat meer moeite mee. We proberen altijd zo veel mogelijk te helpen en assisteren. Een persoonlijke service en klantgerichtheid staat voor ons echt centraal én uiteraard ook de kwaliteit. Dit zijn ook waarden die we delen met Dockx Rental.
Welk advies zou je mensen geven voordat ze achter het stuur kruipen?
Het belangrijkste advies dat ik kan geven is, pas op met je smartphone. Mensen onderschatten nog altijd hoeveel ongelukken hierdoor gebeuren. Huur je een auto en is smartphone nog niet gekoppeld met de Bluetooth? Ga dan even aan de kant staan. Bij een huurwagen moet je ook letten op de grootte van het voertuig. Huur je een voertuig dat groter is dan je eigen wagen, let dan extra op bij het parkeren. Je auto leren inschatten en je telefoon achterwege laten zijn wat mij betreft de belangrijkste adviezen.
Welke doelen heeft Carrosserie Markant nog samen met Dockx Rental?
Ons doel is om te blijven optimaliseren zodat we herstellingen aan voertuigen van Dockx Rental nog efficiënter kunnen uitvoeren en de voertuigen nog sneller terug de baan op kunnen. Dit is uiteraard ook van toepassing voor herstellingen van onze particuliere en fleet klanten.
Uiteraard willen we beide ook blijven groeien. Dat is iets wat elke ondernemer wilt. Er is niks leuker dan dat, samen met mijn familie, te kunnen doen.