Partner in de kijker: Econor

Ambitie, ondernemingsdrang en innovatie zijn waarden die Dockx Rental en partner Econor met trots delen. Econor zorgt onder meer voor de ombouw, belettering en herstellingen van Dockx bestel-, verhuis- en vrachtwagens. Hans Lauwers, CEO van Econor, geeft een unieke kijk op zijn jarenlange samenwerking met Dockx Rental. 

Wat doet Econor en wat is jouw functie binnen het bedrijf? 

Ik ben, net zoals Joeri Dockx, tweede generatie binnen het familiebedrijf. Mijn vader heeft Econor opgestart in 1980, dat is ondertussen 42 jaar geleden. Sinds 1996 ben ik de bezieler en CEO, dat is ondertussen al 26 jaar, de tijd vliegt! 

Econor bestaat uit verschillende afdelingen, waaronder de nieuwbouwafdeling waar we bestelwagens ombouwen naar een gepersonaliseerd voertuig. In het geval van Dockx Rental betekent dat het beletteren, inrichten, keuringsklaar maken en uiteindelijk ook het naar de keuring gaan. Daarnaast is er ook nog een schadeafdeling waar we schades herstellen. Dat kan gaan van bestelwagens tot grotere vrachtwagens waar chassis gericht worden, en tot bussen of trailers. Econor zit als toeleverancier in de automotive, met als specialisatie bestelwagens. 

Hans Lauwers CEO Econor

Als we kijken naar de evolutie van het bedrijf, dan zijn we doorheen de jaren sterk geprofessionaliseerd én gegroeid. Vooral in de nieuwbouwafdeling is er een sterke groei. Vorig jaar zijn we met maar liefst 40% gegroeid. De marges in deze afdeling zijn wel veel kleiner dan in het schadeherstel. Maar je hebt natuurlijk wel de return van de voertuigen die je nadien ook mag herstellen. Vandaag voeren we ongeveer 2500 herstellingen en 1200 ombouwingen uit per jaar. Dit doen we met 40 medewerkers verspreid over onze 2 sites. Zes jaar geleden hebben we een tweede grotere site gekocht om al onze activiteiten te kunnen blijven uitvoeren. 

 

Hoe profileren jullie je in de markt? 

Econor zit in de top drie van grootste spelers in België. Waar wij het verschil maken dat we een uit de kluiten gewassen familiebedrijf zijn, waar andere concullega’s meer een normaal familiebedrijf zijn gebleven. Naast Dockx hebben we nog veel mooie klanten in onze portefeuille, zoals bijvoorbeeld Coolblue, Besix, Stad Antwerpen, Hello Fresh, … 

 

Heeft Econor nog verdere uitbreidingsplannen? 

Die zijn er altijd! Als goede ondernemer moet je altijd uitbreidingsplannen hebben. In de automotive wereld is er een hele evolutie aan de gang: de elektrificatie, wijzigingen, transitie. Mensen die in deze wereld werken, zijn zeker op de hoogte van deze evolutie. Econor probeert hier op de juiste manier op in te spelen en de juiste investeringen uit te voeren. Zo gaan we bijvoorbeeld twee superchargers zetten en een hoop draagladers om elektrische voertuigen, die er steeds meer zijn, te kunnen beladen. 

Daarnaast hebben we ook heel recent een carrosserie voor personenwagens geopend. Deze is van belang zodat we als eerste de markt van de sensoren en de elektrificatie van voertuigen leren kennen. Waarom dit zo belangrijk is? Eenvoudig uitgelegd, als je bijvoorbeeld een zijspiegel van een voertuig vervangt, moet die zijspiegel ingelezen worden in de computer. De camera die in de zijspiegel zit, moet dan afgesteld worden. Dat is de kalibratie van bepaalde zaken, en dat gaat heel snel evolueren in de komende jaren. Het is een evolutie die gepaard gaat met de ontwikkeling van de zelfrijdende voertuigen. We zitten vandaag in, zoals ze dat zeggen, niveau drie en we gaan naar niveau vijf. In niveau vijf rijden voertuigen volledig zelf zonder stuur. Er zullen in de tussentijd dus meer en meer sensoren in voertuigen komen. Econor heeft de carrosserie voor personenwagens geopend om het volledige systeem van kalibratie al mee te kunnen nemen. In de bestelwagens is dit er nog niet, maar dat zal uiteraard nog wel komen. Op deze manier zijn we al helemaal mee en hebben we de kennis tegen dat bestelwagens hier ook mee uitgerust zijn. We hebben een duidelijke toekomstvisie.  

Wat betekent Econor voor Dockx Rental? 

Econor en Dockx Rental werken al 15 jaar samen. In het begin van de samenwerking namen we de overflow van de schades aan de bestel-, verhuis-, en vrachtwagens voor ons. Vandaag doen we dit nog steeds, maar sinds een tiental jaar doen we ook de ombouwing van de voertuigen. Vroeger werd het iconische Dockx-geel op de voertuigen geschilderd, terwijl we dat nu ook allemaal wrappen.

Wrapping Dockx Rental bestelwagens

Dockx heeft een uitgebreide vloot. In de piekmaanden leveren we bijna 40 voertuigen per maand aan Dockx waarvoor we de volledige wrapping, inrichting en keuring doen. Dit volgens de specifieke vereisten waaraan een huurvoertuig moet voldoen. Zo bevestigen we ook bepaalde gevaarstickers in de wagens. Ons doel is om Dockx volledig te ontzorgen en de voertuigen kant en klaar af te zetten op hun parking zodat ze onmiddellijk in de verhuur ingezet kunnen worden. De win-win, het ontzorgen voor Dockx en daarnaast de schadeherstelling waarvoor we ook de belettering in eigen beheer hebben. Dat is heel gemakkelijk en efficiënt samenwerken. 

Waar matchen jullie met Dockx Rental? 

Joeri is een pionier in zijn sector. Je mag dat niet van jezelf vinden, maar ik voel dat ik ook vooruitstrevend ben in die zaken. We werken als partners uitstekend samen omdat we beide ambitieuze ondernemingen zijn, wat het gemakkelijk maakt om elkaars visie te begrijpen. Het is heel leuk om op deze manier met Joeri en Dockx in het algemeen samen te werken. 

Welke realisatie voor Dockx is je het meest bijgebleven? 

Veel filmproducenten huren hun voertuigen bij Dockx. Ten tijde van Corona was er een aanvraag voor het huren van minibussen voor een Franse filmploeg die in Wallonië wou filmen. Blijkbaar lijkt het landschap van Wallonië een beetje op Frankrijk maar filmen ze toch liever in Wallonië, vraag me niet waarom. Het was toen niet toegelaten om samen in een voertuig te rijden. We hebben dan gezocht naar een oplossing, opdat de filmploeg toch in eenzelfde minibus mocht zitten. Hiervoor hebben we uiteindelijk in zo’n 15 minibussen speciale constructies gemaakt van schermen om alle inzittenden te scheiden. Het was een heel leuk project voor een Franse filmploeg die in Wallonië ging filmen met busjes van Dockx. 

Speciale schermen constructie in Dockx minibus

Ook geïnteresseerd in een samenwerking?

Contacteer Econor