Abonnementsformule
"Het grootste verschil zit in de abonnementsformule", gaat Joeri Dockx van start. "Bij autodelen hang je praktisch altijd vast aan een abonnement. Wanneer je bij Dockx een bestelwagen huurt, betaal je gewoon per huring. Je hangt dus niet vast aan een formule, wat een enorm verschil maakt."
Bij een autodeeldienst kun je dus niet zomaar een bestelwagen huren, no strings attached. Je zult er een maandelijks abonnement bij moeten nemen. Als je de bestelwagen eenmalig nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verhuis, is dat niet zo handig.
Meer keuze
Daarnaast zul je bij Dockx meer keuze hebben, zowel qua model als qua extra's. "We bieden veel meer soorten bestelwagens aan", stelt Joeri. "Vaak heb je bij autodeeldiensten maar de keuze uit één of twee modellen, bij ons zijn er dat 18. We verhuren ook alle extra's om het transport vlot te laten verlopen. Dat gaat over zaken zoals rolplanken, steekwagens, verhuislinten en verhuisdekens. Maar evengoed kartonnen dozen en ander verhuismateriaal zijn te koop bij Dockx. De levering van je materiaal verloopt ook snel. Als je ze online voor 13 uur bestelt, kan je ze morgen in huis hebben.”
Locatie, locatie, locatie
Een andere afweging die je moet maken is de locatie waar je de bestelwagen wilt ophalen. Deelwagendiensten en Dockx werken vanuit andere locaties. "Een deelwagen kun je vaker in stadscentra ophalen, terwijl onze locaties zich meestal aan de rand van steden bevinden", stelt Joeri. "Als je in hartje Antwerpen woont, is het soms makkelijker om naar de locatie van een deelplatform te gaan. Maar als je niet aan een stadscentrum woont, kom je al snel in de problemen. Onze locaties zijn dan veel makkelijker gelegen."
Daarnaast breidt Dockx constant haar locaties uit. "Wij zoeken nieuwe locaties over het hele land om voertuigen dichter bij de klant te brengen", stelt Joeri. "Daarom werken we ook samen met partners. Je vindt bijvoorbeeld onze bestelwagens al terug op de parkings van enkele IKEA filialen, bij Zelfbouwmarkt Ninove en Auto Natie Kalmthout. Zo kan een klant onmiddellijk vanaf de retaillocatie vertrekken.
Sterke service
Last but not least benadrukt Joeri de service die Dockx biedt. "Een van onze sterke punten is onze jarenlange ervaring", stelt de CEO. "Al 43 jaar verhuren we bestelwagens. Onze service staat dus op punt. Moest er een probleem zijn, kun je 24/7 iemand aan de lijn krijgen die je zal begeleiden. We zijn ook erg flexibel. We hebben 15 bemande shops en 6 onbemande locaties. Die laatste zijn parkings waarop de voertuigen staan. Op al onze locaties kun je bovendien dag en nacht, zelfs na de kantooruren en op zondag, onze drie populairste verhuis- en bestelwagens ophalen en terug inleveren via de Dockx app. Flexibiliteit is dus een belangrijke pijler voor ons."
Dockx gaat dus die extra mile voor haar klanten. "Onze professionaliteit en service maken ons uniek", besluit Joeri. "Bij reservaties die meer dan 48 uur op voorhand worden vastgelegd via de Dockx app, bellen we klanten bijvoorbeeld even op om met hen de aankomende reservatie te overlopen. Zo ontzorgen we onze klanten en tonen we hoe ze ons onmiddellijk kunnen bereiken. Dat is een service die je nergens anders ziet. Iemand contactloos de baan opsturen is voor velen een avontuur. Iedereen vindt een app leuk, totdat ze zelf met een bestelwagen moeten rondrijden zonder ergens een sleutel te hebben opgehaald. Dan hebben mensen toch graag iemand die ze kunnen opbellen wanneer er een probleem is."